Monday, June 11, 2012

House or Home

Hye :)
Sekarang saya tak bosan.
Sementara tunggu match England vs France ni
bolehlah tulis blog kejap.
Apa yang menarik hari ni?
Banyakkkkk. :)
Alhamdulillah loan dah lulus.
Tinggal nak settlekan loan rumah jer.
By the end of this week insyaAllah akan settle perihal rumah.
Tak sabar tak sabar.
Semoga segala urusan dipermudahkan Allah s.w.t.
Hopefully keputusan ni adalah yang terbaik untuk semua,
especially for both of us.
Orang kata kalau nak kahwin ni biarlah rancang betul-betul.
Perlu berbincang dari hati ke hati. Ecewah!
Tapi serius lahhh saya memang tak ambil mudah perkara ni.
Bagi saya perkahwinan tu adalah satu istilah yang besar,
yang di dalamnya penuh dengan tanggungjawab.

Ramai orang komplen bila saya cakap saya nak beli rumah.
Kenapa nak beli rumah?
Ada banyak sebab sebenarnya.

1) Bila dah kahwin saya harap saya ada rumah sendiri.
Bila ada rumah sendiri kita akan lebih bebas dengan pasangan.
Tak perlu nak cover line dan sebagainya. Walau apa pun yang jadi,
hanya kita berdua jer yang tahu.

2) Nak kan keadilan. Biar saya nak pergi kerja dekat.Dia nak pergi kerja pun dekat.
Rumah tengah-tengah. Jadi tak akan timbul isu, "u senanglah rumah parents dengan tempat kerja u dekat jer dengan rumah kita". Tak nak bergaduh di kemudian hari disebabkan perkara remeh sahaja. 

3) Rumah adalah aset. Kalau tunggu 10tahun nanti, belum tentu saya akan dapat harga rumah macam sekarang dengan saiz yang macam tu. Harga properties kian meningkat setiap tahun. Jadi tak salah rasanya di usia yang muda ni kita beli rumah. At least dah ada tempat berlindung. :) Alhamdulillah.

Banyak lagi lah sebab lain kenapa kami beli rumah. Dan sebab lain tu tak perlu nak cerita kat sini.
Nasihat saya untuk orang-orang muda kat luar sana,
Jangan terlalu mengejar nak pakai barang branded,
Nak pakai kereta mewah2,
Sebab benda tu tak akan bertahan lama.
Apa yang penting adalah persediaan kita untuk masa depan.
Cuba fikirkan sesuatu tu lebih ke hadapan.

Tapi kalau mampu tak ada salahnya.
Duit kamu, kamu punya pasallah nak beli apa.
HAHAHAHA
Tapi beringatlah terutama sekali bila kita sudah ada tanggungjawab.
Hidup bukan sekadar untuk enjoy semata, tapi hidup mesti enjoy!
Ok chow! ;)


;)


No comments:

Post a Comment