Saturday, March 2, 2013

resepi kek coklat puding karamel

Assalamualaikum.

Anis nak share satu resepi kek yang anis belajar dari kaklong anis.
Kek ni anis buat sempena birthday dak ayol. Haha. Tunang kita lah. Ayol nama glamer. :)

Bahan2.

A. Gula hangus.(karamel)
4 sudu gula
Air 3sudu. (Cukup utk cover gula)


Panaskan atas dapur dgn api kecil. Tak perlu kacau.tunggu sehingga warna perang. Goyang2kan pan supaya gula td cair rata.

Bila dah cair cepat2 padam api dan tuang gula hangus di dalam periuk.sekali lagi pusing2kan periuk supaya gula hangus ni td tutup semua bahagian dalam periuk.rata.

B. Puding
Susu pekat 1 cawan
Susu cair 1 cawan
Telur 3biji
1sudu kecil asen vanila

Kacau sampai sebati dalam mangkuk. Bila gula hangus dlm periuk td dah keras masukkan adunan puding ke dalam periuk yg berisi gula hangus td. Sementara buat bahan A dan B tadi panaskan air dlm kukus dahulu. Bila air dah menggelegak bolehlah naikkan periuk atas kukus. Gunakan api sederhana selama 20minit. Kita tak nak puding trlalu masak.cukup sehingga dia mengeras sedikit.


C. Kek coklat
1 1/2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1sudu kecil soda bikarbonat

Gaul dalam mangkuk.

1 cawan serbuk koko
1cawan minyak masak
1sudu kecil asen vanila
1cawan susu pekat
1cawan susu cair
1cawan gula

Masukkan dlm periuk dan panaskan atas dapur dgn api kecil. Kacau sampai sebati. Bila dah sebati padamkan api dan biarkan ia menyejuk.

3 biji telur.
Pukul dahulu dlm mangkuk. Bila adunan kek telah sejuk masukkan telur dan tepung ke dalam adunan kek. Kacau sampai sebati.

Selepas 20minit perhatikan puding karamel di dalam kukus.sekiranya sudah sedikit mengeras bolehlah masukkan adunan kek. Masukkan semula ke dlm kukus dan kukus selama 1jam.

Cucuk bahagian tengah bagi memastikan kek telah masak sepenuhnya. Bila dah masak padamkan api kukus. Tunggu sejuk dahulu dan bolehlah dihidangkan utk di makan. :)


Ni lah dia contoh kek coklat puding karamel.
Kek percubaan pertama kaklong.

Yg anis buat utk ayol rahsia. Xleh display cni.
Hahahaha

K bye!





1 comment: